Cirkelmodellen – argumenterande texter

Vi har under ett antal lektioner fördjupat oss i den argumenterande texttypen. Eleverna har arbetat utifrån Cirkelmodellens 4 faser med många övningar i texttypens syfte, struktur och språkliga drag. Vår gemensamma text ”Förkorta sommarlovet” är vi mycket nöjda med. Under fas 4 skrev eleverna egna texter där de argumenterade för ”Mer idrott på schemat”.

”Klicka på ”kommentera” nedan, om du vill läsa vår gemensamma text, och elevernas.

/Ghada

15 reaktion på “Cirkelmodellen – argumenterande texter

  1. Förkorta sommarlovet

    Enligt skolverket har det visat sig att resultaten de senaste åren har sjunkit. Många har misslyckats med de nationella proven, därför vill skolministern förkorta sommarlovet. Ett kortare sommarlov skulle ge eleverna chans att få högre betyg.

    Dessutom har det framkommit att många barn känner sig ensamma utan vänner, under de långa sommarloven. Det har även visat sig att fler och fler föräldrar måste ta ledigt från sina arbeten för att ta hand om sina barn.

    För det första skulle ett kortare sommarlov innebära att eleverna fick bättre betyg, att de lyckade med alla proven och fick en bra framtid och bra jobb. Så tror du verkligen att ett kortare sommarlov inte skulle göra att elevernas betyg blev bättre?

    För det andra kan en del barn känna sig ensamma, ledsna och uttråkade utan sin klasskompisar. Om sommarlovet var kortare så skulle det vara 100 gånger bättre för att barnen kan träffa sina vänner smidigare. Tycker ni inte synd om de här stackars, ensamma barnen?

    Slutligen är det många föräldrar som arbetar under sommarlovet och är tvungna att ta ledigt, för att ta hand om sina barn. Om de vuxna tar ledigt för ofta kan det leda till problem i jobbet och kanske till arbetslöshet. Detta påverkar också barnet på ett negativt sätt. Tycker du att detta är rättvist mot föräldrarna?

    Avslutningsvis vill vi gärna att skolministern förkortar sommarlovet för att eleverna ska få bättre betyg, träffa sina vänner och att risken för föräldrarna att bli arbetslösa minskar.

  2. Mer idrott på schemat

    Wasaskolans elever tycker att idrotten är för kort och drömmer om att få ha längre idrott på schemat.

    För det första bör det vara längre idrott eftersom det gör att eleverna får bra hälsa, bli starka och bli 100 gånger piggare på andra lektioner. Vad säger du om det?

    För det andra så har inte alla barn någon fritidsaktivitet efter skolan och borde få ha en lång och den bästa idrottslektion för att få mer energi och kondition. Tycker inte du det?

    För det tredje så anser eleverna att lektionerna i skolan är långtråkiga och somnar nästan på bänkarna. De tycker att idrott är det bästa, idrott är det roligaste, idrott är det mest fantastiska och inget annat är bättre.

    Därför är mer idrott jätte bra på olika sätt. Bra för hälsan och kroppen, bra för elever som inte har någon fritidsaktivitet och dessutom så är idrott kul för alla.

  3. Mer idrott på schemat

    Idrottslärarna vill ändra på schemat eftersom de vill att eleverna ska ha oftare idrott för att motionera mer.

    För det första så rör inte eleverna sig så mycket,som att rocka rockring,sitta och gunga och massa annat. Därför behöver de mer idrott i skolan.

    För det andra om eleverna skulle motionera mer då skulle kroppen fungera bättre genom att t.ex springa och hjula.

    Slutligen så anser lärarna att det skulle vara bra om man hade en gång i veckan en idrottsdag för hela skolan.

  4. Mer idrott på schemat

    Vi i klassen vill ha mer idrott på schemat eftersom vi då kan bli mer aktiva på alla lektioner.Läraren kan vara lite nöjd med lite extra rast, och föräldrarna kan vara nöjda med att deras barn har mer idrott.

    För det första vill vi ha mer idrott eftersom jag då kan vara piggare, gladare och aktivare på alla dessa lektioner som kommer efter idrotten.

    För det andra är kanske skoldagen lång, tråkig och uttråkande, så när barnen har en annan lektion kan läraren förbereda nästa lektion, och om hon hinner så kan hon ha lite extra rast till sig själv.Då skulle hon vara alltid glad den dagen.

    Slutligen kan flera föräldrar känna sig mer nöjda med att deras barn kommer hem aktiva, gladare och piggare, då anser föräldrarna att barnen skulle kunna behöva mer idrott på schemat.

    Då, om vi kunde få mer idrott på schemat, som vi vill ha, skulle det vara bättre för oss, föräldrar och lärare.Så tycker du att vi inte ska få ha mera idrott på schemat?

    • Bra Adam! Du har grupper om tre i din text och du har skrivit tre olika argument plus ett bra slut. Bra!

  5. Mer idrott på schemat

    Jag och min klass vill ha mera idrott på schemat.Här ska du få se våra argument för varför vi vill ha mer idrott på schemat.

    För det första är idrott bra för hjärnan,om vi hade mer idrott på schemat skulle vi kunna fokusera oss bättre och det skulle vara bra för de som har koncentrationssvårigheter. Anser du inte att det är bra med idrott?

    För det andra är det bra med mer idrott på schemat för att man kanske inte motionerar hemma. Då skulle det vara en miljon gånger bättre att man har mer idrott. Vad tycker du?

    Slutligen skulle mer idrott vara super super bra för hälsan. Vad tror du om det?

    I den här insändaren har du fått läst att mer idrott skulle vara bättre för hjärnan och att kanske man inte motionerar hemma mycket. Och att mer idrott är bättre för hälsan.

  6. Mer idrott på schemat

    Skolverket har funderat ganska länge och nu har de ett beslut om hur idrotten på schemat borde vara.
    Detta kom de överens om:
    Om eleverna har mer idrott,då kan de vara piggare på dagarna och lära sig olika lekar som de kan spela på rasterna. Dessutom kan de bli idrottare och de kan få starkare självförsvar.

    För det första om eleverna har mer idrott kan de vara piggare,mer kativa på lektionerna och kunna utvecklas i sina ämnen.

    För det andra lär sig eleverna samarbetslekar som de kan leka på rasterna utan att bråka och något stackars barn blir utfryst.

    Slutligen blir man en idrottare och kan få starkare självförsvar. Då kan man sydda sig om någon olycka händer.

    Avslutningsvis hoppas jag verkligen att det kommer att bli mer idrott på schemat,för att eleverna blir piggare på dagarna,de lär sig olika lekar som de kan leka tillsammans och dessutom får de en starkare självförsvar.

    Tror du inte att dessa argument kommer att fungera om det är mer idrott på schemat?

  7. Mer idrott på schemat

    Barn vill ha mer idrott på schemat för att de känner sig trötta, mindre aktiva på lektionerna och mår inte bra. Därför skulle det vara bra med mer idrott på schemat. Då är de mer aktiva på andra lektioner och får bättre resultat.

    Barn är hängiga på lektionerna, deras trötthet påverkar andre omkring sig och och de orkar inte mycket. Om de hade mer idrott på schemat skulle de vara mer aktiva på andra lektioner.

    Barn rör sig för lite, de sitter bara på en stol i flera timmar på lektionerna och det är inte bra för deras hälsa. Vissa barn går upp i vikt för att de inte rör på sig och de mår dåligt på grund av det.

    Idrottslärarna har chans att lära vad eleverna ska göra för att må bättre. Idrottsläraren hjälper eleverna att utveckla sina förmågor som kan hjälpa dem,lärare ser vad hon eller han behöver hjälp med och kan betygsätta dem bättre.

    Slutligen vill jag säga att eleverna kommer att må mycket bättre och vara mer aktiva på andra lektionerna. Skulle det inte vara bra med mer idrott på schemat?

  8. Mer idrott på schemat

    Klass 5b i Wasaskolan vill ha mer idrott på schemat.
    Vi vill ha kul, vi vill vara aktiva och vi vill få mera muskler.

    För det första sover alla på lektionerna så eleverna måste vara mera vakna
    istället för att sova, för att lära sig mer.

    För det andra så vill 80% av barnen ha idrott, eftersom alla barn gillar att idrotta
    och röra på sig.

    För det tredje, när barnen leker så blir de mera ihop, så man inte känner sig ensam. Är det verkligen inte värt att barnen ska ha mera idrott?

    Så ta ert ansvar, ni som jobbar på tidningar, och uppmärksamma idrottslärarna.
    Om ni gör det kommer biljontals elever att bli piggare och gladare och lära sig mer!

  9. Mer idrott på schemat

    Mer idrott på schemat skulle bli bra för att skolor har inte så mycket idrott på sina scheman. Det borde bli mer idrott.

    För det första så finns det många barn som är lata,tröttsamma och sega, på grund av att det finns inte så mycket idrott på schemat.

    För det andra skulle eleverna kunna få betyg och kunna klara av skolan och då skulle de vara pigga i sitt jobb i framtiden.

    För det tredje vill jag säga att det finns inte så många barn som sportar på sin fritid. Det skulle bli bra att ha mer idrott på schemat.

    Slutligen vill jag säga att barn måste få röra sig verkligen,för att då blir de inte lata, mer pigga på lektionerna och då får de bra betyg. Jag tycker att det borde vara mer idrott. Tycker inte du det?

  10. Mer idrott på schemat

    Hej alla! Idag vill jag fråga rektorn om vi kan ha mer idrott på schemat. Vi får hoppas på det.

    För det första vill eleverna ha mer idrott för att det är många som inte har mycket idrott på schemat.Jag tycker att idrott är bra. Jag och min klass anser att man blir piggare och mer aktiv.För att om vi har det så orkar vi mycket mer på lektionen och ha mer istället för att vara trötta. Och eleverna tar då skolan på allvar för att de blir piggare och tänker mer och får bra betyg.

    Slutligen hoppas jag att rektorn gör det jag vill och hoppas att det hjälper. Mer idrott skulle vara perfekt! Vad tycker du om det?

  11. Mer idrott på chemat.
    Alla barnen i skolan har chatat till rektorn att de vill ha mer idrott på schemat, så att de inte blir trötta och slöa.
    Föräldrarna har också chatat om att barnen ska ha mer idrott på chemat för att inte bli slöa och trötta på lektionerna.

    Alla föräldrar har gått med på att ha ett samtal med rektorn om att deras barn ska ha mer idrott i skolan.

    För det första sitter barnen hemma och gråter för att de har för liten idrott. Stackars barnen, de sitter hemma och gråter!

    Till slut hoppas vi att rektorn på skolan bestämmer sig för att alla barn på skolan ska ha mer idrott på schemat.

  12. Mer idrott på schemat

    Hela skolan och lärarna har bestämt att de vill ha mer idrott på schemat

    För det första vill hela skolan att det finns mer idrott på schemat för att eleverna ska vara mer aktiva. Tycker inte du att barn ska vara mer aktiva på lektionerna?

    För det andra är det jätte bra att de tränar och gör andra lekar. Tycker du inte att barn borde vara mer rörliga på lektioner?

    För det tredje är det en del föräldrar som vill att barn ska ha mer idrott för att de ska vara mer aktiva,mer gymnastika och att de kan några uppvärmningar för att visa upp för sina syskon eller någon annan. Tycker inte du att föräldrarna har rätt?

    Slutligen är det många barn som vill ha mer idrott för att ha det roligare med vänner och leker tillsammans.

    En del elever vill ha mer idrott för att de blir mer aktiva på lektionerna och för att det är roligt och skojigt. Föräldrarna tycker också att barnen ska ha mer idrott för att bli mer aktiva.

  13. Mer idrott på schemat

    En undersökning har visat att 70% av eleverna vill ha mer idrott. Många elever anser att de vill ha Mer idrott på schemat.

    För det första skulle eleverna bli mer pigga,koncentrerade och laddade på lektionerna.

    För det andra så har vissa föräldrarna inte råd med aktiviteter. Föräldrarna behöver inte oroa sig för det om barnen har mer idrott i skolan.

    Vi påstår att eleverna blir piggare,koncentrerade och laddade på lektionerna och föräldrarna slipper leta efter aktiviteter.

  14. Källa upptäck Europa.Torsten bengtsson Annara Hedin.LiberAB.2007

    Norge
    Norge är ett nordiskt land.Huvudstaden är Oslo.Den ligger i sydöster vid kusten.Norge har Norska kronor medans Sverige har svenska kr. Norge har tre officiella språk, Tex bokmå, nynorsk och samiska. Antalet invånare är 4,8 miljoner vilket är ungefär hälften så många som Sverige.

    Norge ligger nära Sveriges kust,Norska havet och Polcirkeln. Landet gränsar till Sverige Finland och Ryssland.

    Norge har en lång kust med djupa havsvikar, de kallas fjordar. De Skär flera mil in i landet. Norge har mycket berg och i dalarna växer det skog.

    Norges naturtillgångar är olja som är viktig och naturgas och fisk från havet. De använder vattenkraft. Norge exporterar olja ,naturgas fisk , aluminium ,konstgödsel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *